Sami Lepistö Jos ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta jos on hereillä, niin se voi saada vaikka kalan.

Joulu ei ole kristillinen juhla

Joillekkin saattaa olla yllätys että joulu ei ole kristillinen juhla.

Miljoonat ihmiset ympäri maailman koristelevat kuusiaan, ostelevat lahjoja ja kertovat tarinoita joulupukista. Miten tämä kaikki liittyy kristillisyyteen? No ei mitenkään, ja alla on muutama syy miksi.

 

1. Joulukuun 25 on väärä päivä juhlia Jeesuksen syntymää.

Jeesuksen syntymäpäivästä ei ole tietoja raamatussa. Siellä annetaan kuitenkin vihjeitä että kyse olisi lämpimämmästä vuodenajasta. Sen sijaan monien pakanajumalien(pakanauskonto tarkoittaa kaikkia muita paitsi Aabrahamilaisia uskontoja) syntymää on juhlittu tuona päivänä, esimerkkeinä mm. Mithra ja Horus. Jeesuksen syntymäpäivä sijoitettiin samaan ajankohtaan vasta n. 300 jkr, jotta pakanoiden käännyttäminen kristinuskoon olisi helpompaa.

2. Suurin osa jouluperinteistä tulevat muista vanhemmista uskonnoista.

Muinaisen Rooman juhlaviikkoa Saturnaliaa vietettiin 17-23.12 sadon jumala  Tapana oli mm. jakaa lahjoja läheisille ja luoda hienoja "valonäytöksiä". Saturnaliaa vietettiin maanviljelyksen jumalan Saturnuksen kunniaksi.

"

Saturnaliaa johti sitä varten valittu karnevaalikuningas eli Saturnalicius princeps, ’Saturnalian johtaja’. Saturnalian aikana ihmiset antoivat toisilleen lahjoja. Totutut roolit ja sovinnaistavat käännettiin ylösalaisin. Orjat saivat vapaiden ihmisten vapaudet, ja he saivat lyödä vetoa, humaltua julkisesti ja heittää hillityn käytöksen viitan yltään. Isännät käyttivät vapautetun orjan hattua ja tarjoilivat orjilleen tai ainakin söivät samassa huoneessa näiden kanssa. Orjat saivat tehdä mielensä mukaan ja osoittaa jopa julkeutta. Tämän tavan on arveltu toimineen sosiaalisten paineiden purkajana yhteiskunnassa, jossa oli tiukat sosiaaliset tavat. Kaikki saattoivat pukeutua tavallista vapaammin, ja kaikkialla oli syöminkejä, juhlimista, leikkejä ja hauskanpitoa. Catullus kuvailikin Saturnaliaa ”ajoista hauskimmaksi”.

Saturnalian lopuksi ihmiset ostivat toisilleen kynttilöitä, viikunahilloa ja pieniä terrakottafiguriineja (sigilla), joita myytiin erityisissä torikaupoissa (sigillaria), joiden mukaan juhlan viimeinen päivä sai myös nimensä.[1]

Jotkin Saturnalian perinteet siirtyivät kristittyjen joulun ja uuden vuoden juhlintaan – ajankohdan lisäksi myös esimerkiksi kynttilät ja lahjojen antaminen.

"

-Wikipedia

Raamatussa Jumala ohjeistaa että Häntä ei saa palvoa tai muistaa pakanallisin perintein (5. Mooseksen kirja 12:4)

3. Joulupukkia ei ole olemassa.

Ehkä yleisin joulunviettoon liittyvä tapa on kertoa lapsille iloisesta, mahakkaasta miehestä, joka on pukeutunut Coca Colan väreihin, jakamassa lahjoja kaikille kilteille lapsille. Pukki kuvataan lähes jumalaisena hahmona, hän on kaikkialla lähes samaan aikaan, ja luo lukemattomat lahjat, tonttuorjiensa avulla, ilman raaka-ainevarastoja tai miljardivelkoja. Tämä vasemmiston kuolematon unelmadiktaattori jakaa kaikille hyvää, ilman että se on keneltäkään muulta pois.

Raamatussa on muutama käsky. Yksi niistä kuuluu näin; "Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi." Minusta siinä puhutaan valehtelusta.

4. Kristittyjen tulisi juhlia samoja juhlapäiviä kuin Jeesus juhli.

3. Mooseksen kirja listaa 7 pyhäpäivää joita Jeesuskin juhli. Jumala loi nämä juhlat Hänen kansansa iloksi. Juhlikaa näitä päiviä, ja unohtakaa muinaiset pakanajuhlat joille on annettu kristillinen merkitys vasta satojen vuosien jälkeen.

 

Eli eiköhän unohdeta pakolliset virrenveisuut ja tylsät seimiasetelmat. Juhlitaan Saturnaliaa, tai mistä kukakin tykkää. Mutta jokainen voi tehdä sen samoin ajattelevien seurassa, ei tyrkytetä omia uskomuksia muille.

 

Hauskaa joulua!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (32 kommenttia)

Tommi O. Pälve

Raamatussa kielletään erikseen sian lihan syöminen ja suomalaiset aina yulen.. siis joulun aikaan syö aina, mitäs muutakaan kuin kinkkua.

Tosi kristillistä.

Käyttäjän SamiLepist kuva
Sami Lepistö

Juu, ja näitä ongelmia joulunvietosta suhteessa kristinuskoon voi löytää lukemattomia. Typerää väittää että juhla olisi jotenkin kristillinen.

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala

1 Kor 10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,

Käyttäjän SamiLepist kuva
Sami Lepistö

Ristiriitojahan raamatusta löytyy...

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala Vastaus kommenttiin #10

Niin jos ei ymmärrä vanhan testamentin lakiliiton ja uuden testamentin armoliiton välistä eroa. Nyt eletään uuden testamentin aikaa

Käyttäjän SamiLepist kuva
Sami Lepistö Vastaus kommenttiin #11

Olen keskustellut aiheesta ennenkin. Yleensä se on mielenkiintoista. Tarkoitatko että Jumala on tavallaan korjannut omia virheitään lähettäessään Jeesuksen sovittamaan syntimme ja muodostamaan uuden armoliiton?

Käyttäjän ErkkiLatvala kuva
Erkki Latvala Vastaus kommenttiin #14

Jeesus täytti lain ristillä. Se vain pitää ottaa omakohtaisesti vastaan ettei se jää turhaksi." Ja kaikki jotka ottivat Jeesuksen vastaan hän antoi voiman tulla hänen lapsekseen"

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen

Joka on heikko, syököön vihanneksia.

Käyttäjän SamiLepist kuva
Sami Lepistö Vastaus kommenttiin #17

Totta! Me vahvat syömme sikaa.

Käyttäjän kostiainenpertti kuva
Pertti Kostiainen

Mitä väliä sillä sitten on kun yksi satu korvataan toisella?
Samallainen satu on islam, ei sitä varten tarvii joulua muuttaa.

Käyttäjän SamiLepist kuva
Sami Lepistö

Pointti onkin että ne ovat kaikki satuja. En ole mielestäni pyytänyt joulua muuttamaan.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «1. Joulukuun 25 on väärä päivä juhlia Jeesuksen syntymää. Jeesuksen syntymäpäivästä ei ole tietoja raamatussa. Siellä annetaan kuitenkin vihjeitä että kyse olisi lämpimämmästä vuodenajasta. Sen sijaan monien pakanajumalien(pakanauskonto tarkoittaa kaikkia muita paitsi Aabrahamilaisia uskontoja) syntymää on juhlittu tuona päivänä, esimerkkeinä mm. Mithra ja Horus. Jeesuksen syntymäpäivä sijoitettiin samaan ajankohtaan vasta n. 300 jkr, jotta pakanoiden käännyttäminen kristinuskoon olisi helpompaa.»

On aivan mahdollista, että kristityt valitsivat Kristuksen syntymän ajankohdan pakanallisen vaikutuksen mukaan, mutta sille ei ole oikein mitään todisteita. Ainoa todiste roomalaisen jumalan juhlasta on vuodelta 354, mutta sekin on aika ylimalkainen.

Kristityt alkoivat viettämään Kristuksen syntymäpäivää 25. joulukuuta 320-luvulla ja kirjoituksia, joissa päivämäärää oli ehdotettu Kristuksen syntymäpäiväksi, on jo varhain 200-luvulta.

Vaikka pakanallinen vaikutus on mahdollinen ja hypoteesina ymmärrettävä, todisteita siitä ei ole.

Käyttäjän SamiLepist kuva
Sami Lepistö

Todisteita että syntymäjuhla on siirretty pakanajuhlien ajankohtaan, on enemmän, kuin että se olisi juuri tuo 25 pvä. Viittaan juurikin raamatun kohtiin joissa säätä kuvaillaan lämpimämmäksi kuin joulukuussa. Varmuutta ei tietenkään ole puoleen tai toiseen.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Varmuutta ei tietenkään ole puoleen tai toiseen.»

Todellakaan varmuutta mistään ei taida olla, se oli pointtini. Siksi on perusteetonta väittää, että kristillinen perinne olisi syrjäyttänyt varhaisemman pakanallisen perinteen.

    «Todisteita että syntymäjuhla on siirretty pakanajuhlien ajankohtaan, on enemmän, kuin että se olisi juuri tuo 25 pvä. Viittaan juurikin raamatun kohtiin joissa säätä kuvaillaan lämpimämmäksi kuin joulukuussa.»

Minkä pakanajuhlien? Mitä todisteita on enemmän? Ongelma tässä on, että ei ole mitään todistetta, että olisi ollut mitään pakanajuhlaa, jota oltaisiin vietetty 25. joulukuuta ennen kuin kristityt omivat tuon päivän.

Käyttäjän SamiLepist kuva
Sami Lepistö Vastaus kommenttiin #15

"Minkä pakanajuhlien? Mitä todisteita on enemmän? Ongelma tässä on, että ei ole mitään todistetta, että olisi ollut mitään pakanajuhlaa, jota oltaisiin vietetty 25. joulukuuta ennen kuin kristityt omivat tuon päivän."

No nyt heität ihan omiasi, todisteita on paljon. Googlella löytyy. Mukavaa joulua.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos Vastaus kommenttiin #18
    «No nyt heität ihan omiasi, todisteita on paljon. Googlella löytyy. Mukavaa joulua.»

Olen yrittänyt googlailla ja muuten etsiä todisteita useamman vuoden, mutta en ole löytänyt. Voisitko asiasta tietävänä auttaa?

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Joulua on vietetty ainakin 1600 vuotta kristillisenä juhlana. Kyllä se silloin on vakiintunut kristillinen juhla. Ne, jotka haluavat, voivat tietysti kaivella esiin kaikenlaisia selittelyjä ja spekulaatioita, mutta ei se tätä asiaa muuksi muuta.

Käyttäjän SamiLepist kuva
Sami Lepistö

Onhan se vakiintunut, ei sitä kukaan kiellä. Mutta kristillinen juhla se ei ole. Perinteissä ja viettotavoissa ei ole mitään kristillistä.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #27

Et nyt tainnut sittenkään ymmärtää. Kun joku uskontokunta viettää jotakin juhlaa jonkun siihen liittyvän tapahtuman johdosta, kyseessä on sen uskontokunnan juhla täysin riippumatta siitä, tapahtuiko tuo tapahtuma silloin, kun sen sanottiin tapahtuneen, tapahtuiko se yipäätään lainkaan ja viettävätkö jotkut muuta samaa juhlaa jollakin muulla perusteella ja jollakin muulla tavalla. Niinpä Joulu on kristillinen juhla, hanukka on juutalainen juhla ja niin edelleen.

Varhaisin tunnettu merkintä joulun vietosta joulukuun 25 päivänä kristillisenä juhlana taitaa olla vuodelta 354. Muodot ovat vuosien saatossa vaihdelleet, mutta perinne ja perusta ovat säilyneet.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Joulua on vietetty ainakin 1600 vuotta kristillisenä juhlana.»

"Joulua" ei ole vietetty kristillisenä juhlana, sikäli että itse sana ja suurelta osin myös juhlaan liittyvä tapakulttuuri tulevat aivan muusta kuin kristillisestä juhlasta. On kyllä kristillistä vaikutusta, että joulun vietto siirrettiin nykyiseen päivämäärään nimenomaisesti, koska sitä pidettiin Kristuksen syntymäpäivänä.

Se, mitä kutsumme jouluksi, on siis varsin monesta lähteestä kehittynyt juhla, jossa Kristuksen syntymäpäivän viettäminen on vain yksi juonne.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Blogisti>Joulu ei ole kristillinen juhla

ooo

Ei se sitä ole kaikille.
Kyllä allekirjoittanut ainakin aikoo tavata lapsia, kuunnelle joululauluja ja syödä tavallista paremmin kuin myös hetkeksi pysähtyä miettimään, että ihminenkö maailman asioita sekoittaa vai Jumala.

Käyttäjän SamiLepist kuva
Sami Lepistö

Missasit kirjoitukseni pointin. Mukavaa joulua.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Joulupukki on maailman tunnetuin bipolaarinen henkilö :-)

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Vaikka erialueilla onkin juhlittu ympäri planeettaa keskitaven seisausta (joka muuten on 21. päivä) niin pohjoismaiset jouluperinteiden juuret ovat pääosin muinaisesta germaanisesta talvenjuhlasta. Kuukalenterin vuoksi yulen paikka vaihteli joulukuun alusta tammikuun alkuun. Kristinuskon leviämisen myötä Yulen sisältö korvattiin kristillisellä sisällöllä, mutta juhlan nimi säilyi. Englannin kielessä sanaa yule käytetään nimityksen Christmas (”Kristusmessu”) rinnalla tai asemesta. Suomen kielen sana joulu on skandinaavinen lainasana, joka juontuu keskitalven juhlan muinaisgermaanisesta nimestä Jol. Suomessa kaikki keskitalven juhlaperinteet ovat olleet joulu-nimellä. Suomessa jouluun kuitenkin eniten vaikuttaa alunperin syksyisin vietetty sadonkorjuu juhla Kekri. Luonteeltaan aikanaan hyvinkin suosittu syysjuhla muistutti luonteeltaan hyvin paljon Amerikkalaista kiitospäivää vaikka juhla onkin lähempää sukua kelttiläiselle Samhaille joka tunnetaan paremmin Halloweeninä. Kun protestanttinen kirkko kielsi ja vaati suomalaisia viettämään "Kristus messua" siirtyivät kekristä tutut tavat ja perunteet jouluun ja jouluaaton merkitys alkoi korostua keskitalven päivää enemmän.

Joitain esimerkiksi kuten, ruotsalaisilla ja suomalaisilla joulupukki (nuuttipukki) oli mies, joka pukeutui hedelmällisyysriitin hahmoksi, pukiksi. Hän laittoi pukin sarvet päähän muuttuakseen šamanistisen perinteen mukaan pukin kaltaiseksi. Asuun kuuluivat myös tuohesta tehty naamari ja nurin käännetty lammasnahkaturkki. Oljesta tehdyt koristeet tulevat nekin kekristä, sadonkorjuun juhlasta. Perinteisiä joulukoristeita ovat himmeli ja olkipukki. Myös pikkulintujen ruokkiminen jouluna on vanha tapa ja kuuluu talonpoikaiskulttuurin viljelytaikuuteen. Joulun ohra- tai kauralyhteen tarkoitus oli saada linnut jättämään kesällä viljan rauhaan. Muinaissuomalaiset mahdollisesti ajattelivat, että kuolleet eli sielulinnut olivat elävien kanssa mukana keskitalven juhlassa. Siihen on voinut myös liittyä uskomus, että linnut tuovat talolle onnea. Ruotsissa kirkko vastusti tapaa ja lintujen ruokinta perinne oli Suomessakin katoamassa, kunnes eräät lehdet ja hyväntekeväisyysjärjestöt onnistuivat elvyttivät sen.

Mitä sitten tulee roomalaiseem saturnaliaan. Saturnalia oli "riehakas" karnevaalin tyyppinen juhla jota vietettiin muinaisen Rooman valtakunnassa joulun aikoihin (17.–23. päivä). Saturnalia oli pyhitetty maanviljelyksen jumala Saturnukselle. Saturnaliaan liittyi lahjojen antaminen, hauskanpito ja yhteiskunnallisten roolien kääntäminen ylösalaisin. Saturnalian ajaksi kaikki työ ja liiketoiminta keskeytettiin. Kaduilla juhlittiin riehakkaasti, ja kaikkialla raikui tervehdys io Saturnalia. Saturnalian juuret ovat muinaisissa viljelysrituaaleissa, se vastasi perinteiltään pitkälti kreikkalaista Kronia-juhlaa ja sen viettäminen aloitettiin mahdollisesti 400-luvun eaa. Lisäksi keisari Aurelianuksen päivinä, alettiin keisarin käskystä viettämään 274 voittamattoman auringon päivää (25. päivä) syyrialaisen (tai sabiinilaisen) Sol Invictuksen kunniaksi. Juhla perinne päättyi lopulta kun kristinuskon asema vahvistettiin lopulta nikealaisen uskontunnustuksen omaksuneen keisari Theodosius I:n 300-luvun lopulla antamilla säädöksillä. Kristinuskosta tuli valtionuskonto vuonna 390 ja kaikki pakanalliset kultit kiellettiin vuonna 392. Pakanauskontojen temppelit hävitettiin, ja vuonna 416 keisari Theodosius kielsi pakanoilta julkiset virat. Vanhoille juhlille annettiin uusi kristillinen merkitys minkä katsottiin olevan paras tapa sopeutua ja voittaa "kansan" suosio puoleleen.

(Edit) Vielä joulukuusesta. Perinne pystyttää juhlakuusi jouluna juontaa juurensa mahdollisesti baltiasta, mutta täysin varmaa tämä ei ole. Kaksi "epäselvää" lähdettä mainitsee jo hansaikaan 1441 Tallinnan ja 1510 Riikan toreille pystytetyistä kuusista. Puut tuotiin joulun alla musiikin ja iloisen tanssin saattelemana Raatihuoneen torille. Vironen entinen presitentti, Lennart Meri, ounasteli tutkiessaan itämerensuomalisia kansoja, kuusen olevan yhteydessä myyttiseen maailmanpuuhuhun (Sampo eli Sammas) jonka vielä Linna tutkimusmatkojen aikaan Volgansuomalaiset kuvittelivat siureksi kuuseksi. Baltiasta hansakauppiaiden, varsinkin mustapäiden veljeskunnan, mukana kuusiperinne levisi Preussiin ja nykyisen Saksan alueelle missä porvarissääty omaksui tavan. Saksassa vasta alkoikin 1500-luvulla varsinaisesti tapa tuoda kuisia sisälle ja koristella niitä joiluksi. Ajan myötä kuiset alkoivat kasvaa ja käydä yhä isommiksi kun kirkon suhde Martin Lutherin myötä joulukuusia kohtaan muuttui suvaitsevamnaksi. Luther sepittikin että "Kristus messua" edeltävänä yönä pieni Jeesus-vauva käy heittämässä kuusen alle lahjoja lapsille ja kipittää sitten takaisin seimeen äiti-Marian luokse. Kristuslapsi perinne oli tosin vastine katolisen kirkon pyhimysperheelle, joka kertoi miten turkkilainen piispavainaa pyhän Nikolaus käy jakamassa lahjoja ihmisille mustien Pekka-nimiste palvelijoidensa avustamana. Euroopaa onkin varsinaostem erilaisten tapojen ja perinteiden sekamelska, mutta silti kyse on kulttuurista eivätkä myytit ja tarinat ja niihin liittyvät tavat tee niistä jotenkin vähemmän arvokkaampaa perintöä vaan ne tekevät koko kulttuurista riikkaampaa.

Hyvää joulua itse kullekkin.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Lisäksi keisari Aurelianuksen päivinä, alettiin keisarin käskystä viettämään 274 voittamattoman auringon päivää (25. päivä) syyrialaisen (tai sabiinilaisen) Sol Invictuksen kunniaksi.»

Kuten edelläkin keskustelussa hieman viittasin, tälle ei ole mitään selkeää historiallista todistetta. Ainoat lähteet ovat vuosilta 354 ja 372, vuosikymmeniä sen jälkeen, kun kristityt olivat ryhtyneet viettämään Kristuksen syntymäpäivää 25.12. Vuoden 354 kalenterimerkintä on vain "N.INVICTI.CM.XXX", jossa lyhenne CM tarkoitti kilpa-ajoja ja XXX 30 ajoa. On vain olettamus, että kyseessä oli Aurelianuksen 80 vuotta aiemmin aloittama perinne.

Se, missä määrin Sol Invictus olisi saanut vaikutteita Syyriasta, on myös aika kiistanalaista ja epäselvää. Sol oli vanha roomalainen jumala (Hijmans 2010) ja invictus-epiteettiä oli käytetty jo satojen vuosien ajan. Erilaisia, mutta samoja elementtejä sisältäviä aurinkokultteja oli Rooman valtakunnassa ja ulkopuolella, erityisesti vanhemman kreikkalaisen kulttuuripiirin alueella. Aurelianus teki Syyriassa saamiensa voittojen jälkeen merkittävän reformaation ja nosti Solin pääjumalan rooliin. Syyrian paikallisesta aurinkokultista saattoi tulla vaikutteita, mutta merkkejä aivan vieraan jumalan tuomisesta Roomaan ei käsittääkseni ole.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Suomenkielinen Wikipedia mainitsee lähteeksi [1] Festival for Sol Invictus Biblioteca Arcanan. Ja englannin [2] Manfred Clauss, Die römischen Kaiser – 55 historische Portraits von Caesar bis Iustinianin. Voithan sinä käydä korjaamassa tuon Wikiin jos haluat.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Näin englanninkielinen Wikipedia: Sol Invictus ("Unconquered Sun") was the official sun god of the later Roman Empire and a patron of soldiers. On 25 December AD 274, the Roman emperor Aurelian made it an official cult alongside the traditional Roman cults.

Ja:

The Roman gens Aurelia was associated with the cult of Sol. After his victories in the East, the Emperor Aurelian thoroughly reformed the Roman cult of Sol, elevating the sun-god to one of the premier divinities of the Empire. Where previously priests of Sol had been simply sacerdotes and tended to belong to lower ranks of Roman society, they were now pontifices and members of the new college of pontifices instituted by Aurelian. Every pontifex of Sol was a member of the senatorial elite, indicating that the priesthood of Sol was now highly prestigious. Almost all these senators held other priesthoods as well, however, and some of these other priesthoods take precedence in the inscriptions in which they are listed, suggesting that they were considered more prestigious than the priesthood of Sol. Aurelian also built a new temple for Sol, which was dedicated on December 25, 274, and brought the total number of temples for the god in Rome to (at least) four. He also instituted games in honor of the sun god, held every four years from a.d. 274 onwards.

Mihin sinun tietosi muuten perustuu?

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos Vastaus kommenttiin #30
    «Mihin sinun tietosi muuten perustuu?»

Kommentissani edellä oli linkki:

Temples and Priests of Sol in the City of Rome (Hijmans 2010).

«It is widely accepted that Aurelian’s temple was inaugurated on December 25, AD 274, but there is no evidence for this. On the contrary, there is strong circumstantial evidence for a date in late October, although all we know with certainty is that the inauguration took place in the latter part of AD 274. December 25 has nonetheless become the consensus date primarily because the conventional, albeit slightly inaccurate Roman date for the winter solstice was December 25. Scholars have accepted self-evident that the winter solstice was a major feast day in the cult of Sol, and thus the idea was born that it was the “logical” choice for the inauguration.»

Käsittääkseni varhaisin lähde ajankohdasta on siis 80 vuotta myöhemmin ja on toki mahdollista, että kyse oli Aurelianuksen aloittamasta perinteestä, mutta se edellyttää tietenkin paljon oletuksia. Toinen lähde eli keisari Julianus 360-luvulta taas kertoo aika epäselvästi, että juhlaa vietettiin "Saturnuksen kuukauden jälkeen", Hijmansin mukaan siis joulukuun jälkeen. Julianus myös kertoo, että Auringon juhla tuli "pian" saturnalian jälkeen, mutta eipä nyt viikko myöhemmin kovin kaukana ole sekään.

Myös Cult of Sol Invictus (Halsberghe 2015) pitää Aurelianuksen reformoitua Sol-kulttia selvän roomalaisena. Halsberghe taas ei näe ongelmaa syntymäpäivän määrittämisessä.

Englanninkielisessä Wikipedia-artikkelissa on paremmin huomioitu Hijmansin ja muiden tuoreempien historioitsijoiden näkemykset, suomenkielisessä ei.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #32

Suomenkielisessä Wikissä tuo on otettu nyt huomioon, kävin muokkaamassa artikkelia kommenttisi pohjalta. Siitä ei kyllä ensiksi siellä oikein pidetty... Mutta nyt tuo virheelkinen fakta on korjattu. Kiitos.

Ps. Huomasin myös, että kommentistasi voisi saada äkkiseltään sen käsityksen että tarkoituksesi on osoitta Sol kultin alkaneen 354 vaikka arkeologiset evidenssit kuten kolikot ja temppelit puhuisivat tälläistä käsitystä vastaa. Ymmärrän toki, että et toki tarkoittanut tätä, mutta halusin oikaista siltä varalta jos joku muu sattuisi käsittämään väärin. Tälläistäkin väitettä on nimittäin liikkunut ilmassa.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos Vastaus kommenttiin #33

Ok, joo voisin itsekin editoida tuota Wikipedian Sol Invictus -artikkelia editoida hieman tässä jouluaikoina.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

No minäkin kristittynä sen tiedän, että joulua ei juutalaiset viettäneet Jeesuksen aikana eikä uusi testamentti puhu, että joulua pitäs juhlia Jeeuksen syntymäjuhlana. Mutta kristityillä on oikeus määrätä Jeesuksen syntymistä jokin juhla ja viettää Jeeuksen syntymisä jossin juhlassa. Jeeushan synty joskus syksyllä ehkä kuitenkin Herodeksen aikana ja Herodes sitten kuoli aika lähellä Jeeuksen syntymää, kuoli siis jälkeen Jeesuksen syntymää. Jos ei tunneta tarkkaa syntymispäivää, voidaan asettaa muistoksi jokin juhla. Onhan maailmassa nytkin ihmisiä, jotka ei tiedä tarkkaa syntymäpäiää. Eli siis joulu voidaan viettää Jeesuksen muistoksi syntymisestä, vaikka se joulu ei oisikaan kristittyjen keksintöä.Juhlaa voidaan silti viettää Jeesuksen muistoksi.Emmehän me tiedä, millon esim sotavanki on kuollut ja silti voimme viettää muistoa sotavangin puolesta jonakin erityisenä päivänä

Käyttäjän SamiLepist kuva
Sami Lepistö

Entäpä pakanalliset perinteet ja lapsille valehtelu?

Toimituksen poiminnat